Tierra Espiritual werd ontwikkeld in 2007 door Stichting Theatre Embassy en Asociación Yatiyaña . Het project duurde vier jaar en had als belangrijkste doelstelling om bestaande rituelen van een Aymara gemeenschap te versterken en weer in beweging te brengen. Via deze ingang wilde we de gemeenschap versterken en economische ontwikkeling aanzwengelen.

Innovatie

Bij de samenwerking met de lokale artiesten betrok Theatre Embassy theaterkunstenaars uit Europa. Deze kunstenaars hadden als opdracht om de lokale dans, muziek en kostuums weer in bruik te brengen en opnieuw in beweging te brengen in samenwerking met de rurale artiesten.
Er werden theaterkunstenaars geselecteerd die specialist waren in een specifiek onderdeel van een theatervak, daarnaast ruime kennis en ervaring hadden in het werken of wonen in deze regio.
In de gemeenschap Copusquia werden een culturele infrastructuur in het leven geroepen dat geleid werd door culturele coördinators van elke dorp een. Deze infrastructuur bestond naast die van de hoofdmannen (Jiliqates) en de hoofdmeesters van de scholen.

Theatre Ambassador

Theatre Embassy projecten zijn niet mogelijk zonder mensen die een bijzondere brug leggen of een belangrijke functie vervullen in de realisatie ervan. Roberto Callisaya woont in Purmerend en komt uit Copusquia.

Op jonge leeftijd verliet hij zijn ouderlijk huis in het Andesgebergte van Bolivia. Als herdersjongen had hij geleerd alle instrumenten te bespelen die bij de seizoenen horen. Hij reisde met weinig bezittingen naar de stad La Paz maar nooit zonder zijn bamboefluiten.

Zeventien jaar reisde en werkte hij als musicus op straat en trad hij op met bekende bands. In die periode bezocht hij Copusquia twee keer.
Johan van de Keuken maakte een film over zijn terugkeer in 1996.( Amsterdam a Global Village )

Langzaam begon hij te beseffen dat de mensen van zijn geboortestreek de rijke tradities van muziek, zang en dans aan het kwijtraken waren. Als outsider had hij leren inzien hoe bijzonder en waardevol deze culturele kennis en kunde is. In samenwerking met Theatre Embassy is dit onderzoek in gang gebracht en werkten we aan de infrastructuur en uitvoering van Tierra Espiritual van 2007 tot 2010

Roberto  werkte met vele musici en ook op het  Koninklijk Instituut voor de Tropen .

Korte beschrijving

Bolivia kent meer dan 400 windinstrumenten, die op verschillende wijzen worden gebruikt tijdens rituele momenten gerelateerd aan de traditionele landbouw kalender. De kennis over deze eeuwen oude kalender verdwijnt door de urbanisatie. Ook nieuwe kerken hebben een negatieve invloed. Ze beweren dat de dansen des duivels zijn en vragen de mensen hun kostuums te verbranden.

Tierra Espiritual

begon als een dans- en muziek project in de gemeenschap van Copusquia in Bolivia waarbij oude inheemse tradities weer een betekenisvolle plek konden krijgen in de Aymara gemeenschap. De ouderlingen van Copusquia werden in het project begeleid om oude muziek- en danstradities over te brengen op de jeugd. Hierin werken zij samen met de scholen en de dorpshoofden (jiliqates) en de culturele coördinators. Copusquia kende drie dorpen die Evangelisch waren geworden en aanvankelijk niet participeerden.

 

In de vier jaren die erop volgden werd het resultaat getoond in het tweede weekend van oktober in de vorm van een groot gemeenschapsfeest: Er was een ruilmarkt en een dansfestival die twee volle dagen duurden.

15
In de jaren groeide het project langzaam uit:

  • Er kwamen 6 theaterkunstenaars met de lokale artiesten werken,
  • het festival groeide van 35 naar 250 dansers, van 5 naar 13 dansgroepen,
  • Er werden 21 dansen gereset,
  • 50 % van de dansers werden ook vrouwen voorheen was dat 5 %,
  • er kwamen 3 jongeren dansgroepen bij,
  • twee evangelische dorpen sloten zich toch aan,
  • zeven scholen leerde middels theaterlessen over de lokale orale tradities en dansen,
  • alle scholen kregen boeken met inheemse mythologieën,
  • er werden 3 festival publicaties gemaakt en 3 edu-films,
  • er traden 4 theater/dansgroepen op van buitenaf,
  • de regio ruilmarkt kwam weer tot leven,
  • er kwamen Bolivianen uit La Paz naar het festival,
  • de gemeenschapscohesie verbeterde, oud inwoners kwam jaarlijks naar het festival,
  • de mais oogst verbeterde significant,
  • De minister van Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders kwam op bezoek .
Aan het project werkte vanuit Nederland mee:
Berith Danse

Berith Danse

oprichter en artistiek leider van Theatre Embassy

Roberto Callisaya

Roberto Callisaya

oud inwoner van Chipo en musicus.

• Andrea Montenegro

• Andrea Montenegro

; van origine Peruaanse, documentaire maker en fotograaf

Dayna Martinez Morales

Dayna Martinez Morales

van origine Boliviaanse, danser en choreografe in Nederland.

Sarah ter Beeke

Sarah ter Beeke

.stagiaire van de theaterschool Utrecht

Tania van Diemen

Tania van Diemen

van origine Boliviaans-Nederlands en modeontwerper in Italië.

In Bolivia werkten mee:

Veel vrijwilligers

Alejandro Callizaya

directeur van Asociación

Yatiyaña en musicus.

Doris Mamani Vargas

Antropologe, theatermaker.

Boris Mendez

Musicus en fotograaf.

Adrian Yucra

Project medewerker.

David Paco

Reisbegeleider en musicus

Braullio Calissaya

Coördinatie dansgroepen.

De deelnemende gemeenschappen waren: Chipo, Copusquia, San Pablo, Quisani, Quirabaya, Surani, Chipuspuri, Paretti uit de Provincie Camacho.

Externe partnerorganisaties van Theatre Embassy waren: Theatergroep Gori Gori – Panama Cooperation Humor y Vida- Ecuador

Op het festival waren: El Ballet Official de Bolivia Oja de Coca muziekgroep Jilaqate Copacana

muzikant